30 Aug 2010

Selamat Ulangtahun Kemerdekaan ke 53...MALAYSIA

Tepat jam 12 malam ini, maka negara kita Malaysia telah mencapai kemerdekaan berusia 53 tahun. Walaupun dilanda beberapa kontroversi seperti Jalur Gemilang dibakar di Indonesia, namun dari segi keamanan penjajahan tu sudah berakhir lama.

Peperangan fizikal sudah lama berakhir. Namun, penjajahan baru dari segi sosial dan politik masih lagi berterusan hingga kini. Malaysia sedang berperang dan bergelut untuk mengatasi permasalahan ini. Jika kita mengaku yang kita ini rakyat Malaysia, maka seharusnya kita juga perlu ada dalam perjuangan ini.

Jangan hanya sekadar teruja menyambut ulangtahun Kemerdekaan. Tetapi, hakikatnya jiwa tetap dijajah. Kawe tak perlu cakap panjang, tengok sajelah akhbar2 atau berita terkini di media masa. Sejauh manakah amannya Malaysia ni?

Mungkin juga sebab sudah ketentuan yang dunia ini akan berakhir nanti dan dicabut segala sifat2 baik dalam diri manusia. Akan tetapi tidak salah untuk kita terus berusaha menjaga segala hal yang ada di sekeliling kita.

Permulaannya adalah dari rumah kita sendiri. Macam mana saudara dan jiran2 kita dirumah. Kemudian sekolah. Daerah kita, Negeri kita. Barulah keamanan sebenar dapat dipupuk...

Tapi...adakah ini hanya sekadar impian???....Wallahua'lam.

No comments: