30 Aug 2010

Apa kes??

Siapa kita nak menghukum seseorang itu?adakah adil kita punya penilaian?
Tentu sekali tidak bukan. Ada di kalangan kita terlalu (bukan semua) sengkek akalnya dan mudah menabur fitnah. Walhal si polan itu bukanlah berhak untuk menilai seseorang itu terutama daripada sudut pandangannya.

Dalam sesetengah laman blog, ada yang menghina artis, tokoh2 ulama dan juga mungkin saudara sesama Islam mereka. Bukannya mereka tidak punyai pengetahuan yang tinggi. Bahkan ada yang sampai belajar ke luar negara tapi akalnya tetap sengkek dalam mentakrifkan sesuatu. Betul la kata seorang Makcik yang pernah aku jumpa, ilmu agama itu lebih penting daripada segala ilmu. Sebab ilmu agama lah yang dapat memandu kita untuk mengamalkan ilmu2 lain yang kita pelajari.

Jadi, tidak pelik la kalau seseorang yang berpelajaran tinggi dan berpangkat tinggi. Lepas tu, ditangkap rasuah, pecah amanah dan sebagainya.

Dari segi hiburan pula, terdapat daripada kita yang senang2 mentakrifkan artis itu hipokrit la, buruk perangai la dan macam2 lagi tuduhan. Diorang tak fikir ke yang mana ada manusia yang sempurna kat dalam dunia ni. Yang paling aku terkejut ada yang melabelkan artis itu 'laknat'. MasyaALLAH...siapa dia nak melabelkan sebegitu rupa. Bukankah lebih baik mereka2 ini terus berdoa supaya artis2 itu dibukakan pintu hatinya dan diberi hidayah oleh ALLAH. Bukan kita tidak tahu, ramai antara artis kita yang kini telah berubah. Sebagai contoh abang Azmil Mustafa, Noorkumalasari dan ramai lagi.

Dunia ni bulat. Pusing2 nanti tang tu juga jumpa. Kalau terus-terusan menghina orang InsyaALLAH akan terkena kat batang hidung mereka pula. Tak mereka, anak2 cucu cicit mereka. Hukum Karma...So, cuba2 la fikir panjang sebelum mentakrifkan seseorang itu macam mana. Tuhan tak nilai seseorang itu hanya pada pandangan luaran dan pandangan fatamorgana manusia. Tetapi pokok pangkalnya terletak pada HATI manusia itu. Wallahua'lam.

No comments: