12 Feb 2012

Rasanya.Masa.Itu.Sudah.Nak.Sampai...

Hidup ini pasti ada tujuan kan. Kita lahir dan dijaga dari sekecil bayi hingga kita dewasa. Kita lalui alam remaja dan juga alam dewasa. Dari kita fikir hanya bermain, mengejar keseronokan dan arah tuju hidup. Kadangkala kita lalai (harap aku takkan terusan mcm tu...huhu) sbb nikmat dunia ni terlalu berat ujiannya. Kadangkala kita tahu dan sedar tapi tiada kekuatan untuk meneruskan. Persekitaran yang tidak memberi sebarang pedoman.

Dulu kita pernah bersekolah.Sedar2 sudah berada kat menara gading. Alih2 sudah dapat kerja dan bergaji besar. Tapi pernahkah kita puas? tentu tidak kan? sbb nikmat dunia ni mmg berat. Kita takkan pernah puas selagi ada hayat.

Pernah kah kita lihat dan menatap lama wajah warga emas, terutamanya ayah dan ibu kita? garis2 halus diwajah mereka, menunjukkan pengalaman2 dan hidup yang mereka pernah jalani ketika dulu. Mereka pernah jadi kanak2 kemudian remaja dan dewasa. Tentu sekali mereka pernah berada ditempat seperti mana yang kita ada sekarang. Bezanya cuma pada zaman.

Lalu, pernahkah kita lalui suatu kuburan. Terfikirkah kita, pada satu masa nanti kita juga akan melalui detik yang sama.Cuma masanya belum sampai. Mungkin hari ini, atau kejap lagi atau esok, kita tak tahu. Tapi apa yang kita nak bawa?Cukup tak bekalannya? Apa kesudahan kita nanti???...Tunggulah, bila masa itu dah smpai...Wallahua'lam...

No comments: